T: 0492 - 525 717     E:
  • Ongeëvenaarde prestaties

    in DPF en SCR reiniging

  • Ongeëvenaarde prestaties

    in DPF en SCR reiniging

  • Ongeëvenaarde prestaties

    in DPF en SCR reiniging

DPF Roetfilter

Een moderne dieselauto bezit een roetfilter (DPF= diesel partikel filter) om de uitstoot van roetdelen en fijnstof sterk te reduceren. Roetfilters worden al bijna twee decennia toegepast in uitlaatsystemen van dieselauto’s en trucks en zijn aan slijtage onderhevig. Ook het dichtslippen van roetfilters is een veel voorkomende oorzaak van storingen die weer het rijeigenschap sterk beïnvloed.

Wat is een roetfilter?

Een roetfilter is een filter toepassing op dieselmotoren om de NOx-emissies te verminderen door een ureum-wateroplossing (AdBlue) in het uitlaatgas te injecteren vóór de SCR-katalysator, waarbij ammoniak (NH3) wordt gegenereerd. Dit wordt op de katalysator geabsorbeerd, waarbij NOx wordt omgezet in stikstof (N2) en water (H2O).

Een roetfilter vermindert de emissie van fijnstof uit de uitlaatgassen van de motor. De meeste DPF zijn meestal gemaakt van keramische materialen met een honingraatstructuur met afwisselende kanalen die aan tegenovergestelde uiteinden zijn aangesloten. De roetfilter filtert roetdelen en vangt deze op om de uitstoot van fijnstof om het milieu zo min mogelijk te belasten. Een roetfilter filtert ongeveer 90 procent van alle roetdeeltjes uit het uitlaatgas. Roet- of fijnstofdelen die in het milieu zweven zijn slecht voor de gezondheid en is een grote veroorzaker van longziektes.

Een roetfilter en ook een SCR AdBlue filter, worden toegepast in personenvoertuigen, lichte bedrijfsvoertuigen, trucks, bussen en Off-Highway voertuigen zoals landbouwvoertuigen, aggregaten en andere motoren die voldoen aan Euro 5 en 6 wetgeving.

Roetfilter regenereren

Tijdens de operationele uren wordt een roetfilter belast door roetafzetting. Dit kan resulteren in een verhoogde tegendruk op de motor. De hoeveelheid roetdelen in de filter kan leiden tot verstopping van het filter. Het is belangrijk om de filter met regelmaat te ontdoen van overtollig roetdelen.

Een methode van reiniging is dat roetdelen verbrand worden als door het motormanagementsysteem of ECU de weerstand in het uitlaatsysteem te hoog meet. De ECU zal dan in DPF regeneratie modus gaan waarbij het motortoerental verhoogd wordt. Het regeneratieproces van het roetfilter wordt bewaakt door drukverschilsensoren die gemonteerd zijn voor- en na de roetfilter. De roetfilter wordt door het hoge toerental sterk opgewarmd en de roetdeeltjes worden verbrandt en door de druk in het uitlaatsysteem naar buiten geblazen. 

Regeneratie kan op drie manieren worden bereikt:

  • actieve regeneratie
  • passieve regeneratie
  • geforceerde regeneratie

Dit regeneratieproces verbrandt het overtollige roet die in het filter is opgeslagen, waardoor de schadelijke uitstoot van uitlaatgassen wordt verminderd en voorkomt uitstoot van zwarte rook bij het accelereren en rijden. Tijdens het regeneratieproces zullen altijd roetdelen achter blijven in de roetfilter die niet verbranden. De roetdeeltjes die achterblijven verzadigen de roetfilter waardoor deze op termijn vervangen of inwendig gereinigd moet worden. De roetfilter verwijderen of het motormanagementsysteem manipuleren is absoluut verboden en leidt onherroepelijk tot afkeur.

Passieve regeneratie

Wanneer een voertuig met regelmaat lange tijd rijdt op hoge snelheden, dan bereikt het uitlaatsysteem een hoge temperatuur waardoor de uitlaatgastemperatuur tot een hoger niveau kan stijgen. Het overtollige roetdeeltjes zal dan verbranden en door de druk weggeblazen worden. Roetdeeltjes komen dan als fijnstof naar buiten. Alles over fijnstof en toekomstige veranderingen in APK wetgeving betreffende fijnstofmeting, wordt verder beschreven.

Actieve regeneratie

Als een auto niet regelmatig wordt gebruikt of lange afstanden op hoge snelheid afgelegd, wordt door het motomanagementsysteem actieve regeneratie toegepast om roetdeeltje te verwijderen. Actieve regeneratie betekent dat door aansturing vanuit de ECU extra brandstof wordt geïnjecteerd wanneer een roetfilter een limiet heeft bereikt. wordt door het motomanagement in gang gezet wanneer de hoeveelheid roetdeeltjes verzameld in de roetfilter een bepaald niveau bereikt om de temperatuur in het uitlaatsysteem te verhogen om zo het opgeslagen roetdeeltjes te verbranden.

In de meeste auto's is dit niveau vastgesteld op 45% van de totale capaciteit van de roetfilter. Wanneer het verzamelde roetdeeltjes dit hoeveelheid bereikt, wordt regeneratie geactiveerd waardoor de uitlaatgastemperatuur stijgt. Op deze manier wordt het uitlaatsysteem heet genoeg om alle roetdeeltjes te verbranden die in de roetfilter zijn verzameld.

Geforceerde regeneratie

Het regeneratieproces wordt door een diagnosesysteem geforceerd in gang gezet. De monteur sluit via de 16 OBD diagnosestekker van het voertuig zijn diagnosesysteem aan en zal met een commando de regeneratie in gang zetten.

Roetfilter aanpassen of verwijderen, mag dat?

Het verwijderen van een roetfilter of het manipuleren van software in het motormanagementsysteem om te zorgen dat het voertuig met dieselmotor door de APK keuring komt, is absoluut verboden en zal leiden tot afkeur en mogelijke strafrechtelijke vervolging.

Wanneer is een roetfilter geblokkeerd?

Als een roetfilter verstopt raakt met roetdeeltjes of wanneer er een storing in het uitlaatsysteem voordoet, verschijnt meestal een oranje waarschuwingslampje op het dashboard zoals onder hieronder getoond.

Ook het gebruik van door de autofabrikant voorgeschreven oliesoort, zal minder storingen veroorzaken. Sommige oliesoorten bevatten additieven die roetfilters sneller doen blokkeren. Evenals brandstof van lage kwaliteit of regelmatig rijden op een laag brandstofniveau kan vroegtijdig regeneratie voorkomen en brandstof besparen.

Roetfilter reinigen

Als de roetfilter te veel roetdeeltjes heeft opgeslagen en deze niet meer te verwijderen zijn met additieven of reinigingsvloeistof, zal dit de prestaties van het voertuig drastisch verminderen.

Een verstopte roetfilter kan worden vervangen, echter is dit erg kostbaar. Een goed alternatief is het professioneel laten reinigen van de roetfilter.

Roetfilter reinigen?

Lees meer over onze service

DPFservice.nl

DPFservice.nl is onderdeel van AA-Equipment / Launch Tech Benelux. 

AA-Equipment is de specialist in voertuigdiagnose- en werkplaatsapparatuur. Wij zijn het adres voor universele werkplaatsen, dealer bedrijven, truck reparatie bedrijven, transportondernemeningen en overheid.

Contact

DPF Service

  1e Tussendijk 17, 5705 CG Helmond

  Tel. 0492-525 717

  E:

AA-Equipment

Alle prijzen zijn excl. BTW
Leveringsvoorwaarden

★★★★★ AA-Equipment scoort een 5 uit 5 op basis van 9 beoordelingen

© DPFservice.nl - Website: Van Dongen Design